Monday, December 10, 2012

i'm happy being mom

Sekarang saya dah ada 3 orng anak, 2 boys and 1 girl.
Alhamdulillah semua saya urus sendiri, full time mom and wife.
awalnya memang nampak sulit, nak jaga anak, urus rumah, urus mkn minum suami. Tapi kalau kita pikir benda tu susah,memang akan jadi susah. sebaliknya jika kita ingat benda tu senang, insha Allah kita boleh buat.

Satu hal baru yg saya belajar ketika baru memiliki si sulung yg kini berumur 4th, anak ni kena ikut cara kita bkn kita yg ikut cara dia. kita kena ajar dia disiplin dari kecil lagi.
Banyak orng tua kita yg cakap "dia tu kecik lg, tak paham lg.." dan byk lg.
tapi bagi saya, ketika anak dah paham arahan kita untuk buat sesuatu, ketika itu juga kita dah mulai bagi tau mana benda benar dan mana yg salah.

keluarga saya byk yg menentang kami dalam mengajar anak krn dinilai terlalu keras, tpi bagi kami setiap orng tua mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak mereka. kami keras bkn krn kami tak sayang anak, tetapi krn kami teramat sangat sayang anak2 kami & kami tidak ingin mereka tidak dapat hidup mandiri.
selalunya orng akan cakap, nanti dah besar baru la ajar mandiri. sekarang bagi la dia orng manja2 dulu.
sekarang ni pun bknnya kami tak manjakan mereka, tpi semua ada batas, bkn manja yg berlebihan.
saya tanya dah besar tu bila?maaf kalau saya salah, bagi orng tua walaupun anak dia dah berkeluarga mereka masih ada anggapan yg anak mereka ni masih kecil.
banyak case anak dah university pun tak tau macam mana nak kemas rmh, basuh pinggan, nak tolong mak. bukannya dah besar tu, tak kan baru nak ajar kot.
 
Alhamdulillah anak2 saya skrng dah pandai kemas mainan sendiri lepas main, memang kadang harus menjerit dulu kat dia orng ni, maklumlah yg sulung je baru 4yr, lepas tu 3yr, and 2yr.
 tpi saya bangga krn mereka boleh tolong saya buat keje rmh.

saya tak nak mengajar sesiapa, saja nak sharing.
bagi yg tak sepaham tu saya minta maaf.
seperti yg saya dah tulis tadi,setiap orng tua mempunyai cara masing2 dalam mendidik anak mereka.

terima kasih buat sesiapa yg sudi baca cerita saya ni,
last skali saya nak cakap I'M HAPPY BEING A MOM

1 comment:

Ruang cerita sendiri said...

hai..oo anak kamu sudah tiga sekarang.yang mirip bapaknya yang mana? kepodotcom